طریقه خواندن نماز عید قربان
نماز عيد قربان مانند نماز صبح دو رکعت است، که در رکعت اول بعد ازخواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر گفته شود، و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند وب عد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز راسلام دهد. در ادامه لازم به توضیح است نماز عيد سوره مخصوصى ندارد، ولى بهتر است كه در ركعت اول آن سوره "شمس" و در ركعت دوم سوره "غاشيه" را بخوانند، يا در ركعت اول سوره "سبح اسم" و در ركعت دوم سوره "شمس" قرائت شود.
دعای قنوت نماز عید قربان
در قنوت نماز عید قربان هر دعا و ذکری بخوانند کافیاست ولی بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند چرا که جملاتی كه در اين دعا آمده، جامعترين درخواستى است كه میتوان از خدا طلبيد:
اللهمَّ اَهلَ الکِبرِیاءِ وَ العَظَمَةِ وَ اَهلَ الجُودِ وَ الجَبَروتِ وَ اَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَةِ وَاَهلَ التَّقوی وَ المَغفِرَةِ اَسالُکَ بِحَقِّ هذَا الیَومِ الَّذِی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍصَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَةً وَ مَزیداً اَن تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍوَ اَن تُدخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ اَدخَلتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ اَن تُخرِجَنِی مِن کُلِّ سُوءٍاَخرَجتَ مِنهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم اَللهمَّ اِنّی اَساَلُکَ خَیرَ مَاسَالَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اَعُوذُبِکَ مِمَّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُکَ المُخلَصُونَ.
خدايا، در هر خيرى كه محمد و آل محمد را در اين روز، وارد ساختى، مرا نيز داخل گردان و از هر بدى كه محمد و آل محمد را در اين روز، بيرون ساختى، مرا نيز خارج گردان.
خدايا… من از تو بهترين چيزها را میطلبم كه بندگان صالح تو، از تو خواسته اند.
و به تو پناه میبرم از هر بدى كه بندگان مخلصت، از آن به تو پناهنده شده اند.
عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک.
9 ذی الحجه؛ روز عرفه
پیامبر اکرم :
خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگان خود را از اتش جهنم ازاد نمی کند
نهم ذی الحجه را روز عَرَفه گویند. روز عرفه از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. گرچه عید نامیده نشده اما همچون عید خوانده شده است.
. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
در روز رستاخیز، نخستین پرسشی که از انسان می شود، نماز است. اگر پاسخ دهد، بر او آسان می گیرند، ولی اگر پاسخی ندهد، بر او سخت خواهند گرفت.
#نماز خاصیت عجیبی داره
هر وقت با عجله و بی توجه
خوانده می شه، دیر تموم می شه
هر وقت با تأمل، تفکر و عشق
خوانده می شه، زود تموم می شه
وضو میگيری، اما در همين حال اسراف میکنی
نماز میخوانی اما با برادرت قطع رابطه میکنی
روزه میگيری اما غيبت هم میکنی
صدقه ميدهی اما منت ميگذاری
بر پيامبر و آلش صلوات می فرستی
اما بدخلقی می کنی
دست نگه دار بابا جان!
ثوابهايت را در کيسهٔ سوراخ نريز
مجتهدی تهرانی
امام رضا عليه السلام
نماز، تكرارى نيست، تعميق است
بر خلاف تصوّر بعضى كه نماز را تكرار مى دانند، نماز نردبان ترقى است كه هر چه بيشتر با حضور قلب خوانده شود بالاتر مى روى، گرچه در ظاهر ركوع و سجودها تكرار مى شود ولى در حقيقت همانند پلّه هاى نردبانى است كه موجب بالا رفتن معرفت و ايمان انسان مى شود.
به تعبير ديگر اين اعمال به ظاهر تكرارى، همانند كلنگى است كه براى حفر چاه مى زنند، كلنگ زدن در ظاهر تكرارى است، امّا در واقع هر كلنگى كه مى زنيد به عمق بيشترى مى رويد ويك قدم به آب نزديكتر مى شويد. به هر حال، ظاهر نماز تكرارى است، امّا در واقع عمق بخشيدن و پرواز است.
حدیث درد فراق
اگــــــــــر نـه روی دل اندربرابرت دارم * من این نمــــــاز حساب نمــــــاز نشمارم
ز عشق روی تو من رو به قبـــله آوردم * وگرنه من زنمـــــاز و قبــــــــــله بیزارم
از این نماـــــز ریائی چنان خجل شده ام * که در بـــــرابـــــر رویت نظر نمی آرم
نماز کن به صفت چون فرشته باید و من * هنوز در صفت دیو و درد گرفتـــــــارم
کسی که جامه به سگ برزند نمازی نیست * نمــــــاز من کــــه پذیرد که در بغل دارم
از این نمــــــاز نباشد بجـــــز که آزارت * همان به آنــــکه ترا بیش از این نیازارم
از این نمــاز غرض آن بود که من با تو *حدیث درد فـــــــراق تو باز نگـــــذارم
وگر نه این چه نمازی بود که من بی تو * نشسته رو به محراب و دل ببــــازارم
اشــارتی که نمـــــــودی بشمس تبریزی * نظر به جانب مـــا کن غفور و غفـــارم
جلال الدین مولوی
راههای رسیدن به حضور قلب درنماز
1- حرکت درمدارعبودیت وبندگی خداوند
2- متمرکز شدن روی معانی وعبارات نماز
3- انجام اعمال حرکتی اقامه نماز درنهایت تضرع وخضوع وآرامش وادب
4- رعایت سنتهای قبل وبعد از نماز
5- گفتن اذان واقامه
6- انجام مستحبات وعدم انجام مکروهات
7- توجه به عظمت خداوند
8- فارغ شدن از فکرماسوی الله
9- آرایش وزینت ومطهر بودن هنگام نماز
10- مقید شدن به اقامه نمازدراوّل وقت وحضور قلب تدریجی
بزرگترین و بزرگترین واجب الهی و زیباترین سرود زندگی خدائی، نماز است.
آری در این جهان و وجود هستی باید بگوئیم که:
نماز – پرچم عبادت و سرود وارستگی و آزادگی.
نماز – سخن گفتن با خدا.
نماز – ارتباط صمیمانه ائی است میان انسان و خدا.
نماز – تسلیم عملی با تمام جوارح و ارکان.
نماز – عشق است و ملکوت و عروج و ارتباط.
نماز – حضور مداوم در پیشگاه حضرت معبود.
نماز – روشنترین راه تقرب ومتقین به ساحت قدس ربوبی.
نماز – شمع پر فروز شب مردان خدا.
نماز – کلاس درس است و کتاب هستی.
نماز – خلوت عشاق بی در با معشوق یگانه.
نماز – آرامش روان و سکینه خاطر.
نماز – وفای عهد رشد یافتگان، منشور سفیران حق.
نماز – قربانی کردن هوسها، و زدودن زشتیها.
نماز – بانگ برپایی و تعظیم ارزشها و تکریم کرامت انسان.
نماز – مصداق بارز تشکر از ولی نعمت.
نماز – درس توحید، رمز اخلاص و راز عبودیت.
نماز – نویدگر سلامت جسم، بهداشت روان، پاکی درون
نماز – چشمه ی جوشان معرفت
نماز – کاملترین پاسخ به عالیترین نیاز انسان
نماز – نور و عرفان و وصل اتصال.
نماز بی ریا
گفتم: کیستـی؟
گفت : مســــافر
گفتم: مقــــــصد؟
گفت: دیار دوست
گفتم: از چه راهـی؟
گفت: صراط مستـقیم
گفتم: راهنـــــــــــــما؟
گفت: انبیاء و اوصـیاء
گفتم: نقشــــــــه راه؟
گفت: کتاب خــــــدا
گفتم: توشه چـی؟
گفت: نماز بی ریا
گفتم: به چه وقـت؟
گفت: اذان صبحگاهی
گفتم: و دگر کــــــــــی؟
گفت: ظـــهر و مســـاء؟
گفتم: آیا بــــــــــــــــــــس؟
گفت: مـــغرب و عشـــــــــاء
گفتم:انشا الله تعــــــــــــــــــالی
ادعای عشق به خدا از کسی که سجاده دلتنگ حضور اوست پذیرفتنی نیست ...
نماز نجوای عاشقانه با محبوب است ...
- دور ماندن از امان خدا و رسولش؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله): « من ترک الصلوة متعمدا من غیر علة فقد برء من ذمة الله و ذمة رسوله؛ کسی که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خداو رسولش دور خواهد بود.» ( عیونأخبارالرضا(علیه السلام) ج : ۱ ص : ۲۸۵)
- سبب تسلط شیطان؛
امام صادق (علیه السلام) از پدرش از پدرانش از امیر مۆمنان (علیه السلام) نقل کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «شیطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله می گیرد تا زمانی که نمازهاى پنجگانهاش را در وقتش به جا می آورد. پس هرگاه آنها را ضایع کرد بر او جرات پیدا می کند و او را بر گناهان بزرگ وارد می سازد .»( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص ۲۳۰)
- نابود شدن اعمال خوب؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) :« مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ ؛کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است.» ( بحارالأنوار ج : ۷۹ ص : ۲۰۲)
- از بین رفتن فاصله کفر و ایمان؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله):« بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ الْکُفْرِ تَرْکُ الصَّلَاةِ ؛ فاصله کفر و بندگی ترک نماز است .» ( بحارالأنوار ج : ۷۹ ص : ۲۰۲)
- مورد لعن تمامی کتب آسمانی و ملائکه و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله )؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله):« تارک الصلاة ملعون فی التوراة ملعون فی الانجیل ملعون فی الزبور ملعون فی القران ملعون فی لسان جبرئیل ملعون فی لسان میکائیل ملعون فی لسان اسرافیل ملعون فی لسان محمد؛ ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (صلی الله علیه و آله ) ملعون است .» ( الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص: ۲۹۴)
نمی توانیم با این روایات برای افراد حکم صادر کنیم که چون نماز نمی خواند دیگر مسلمان نیست و… چه بسا همین فرد توبه کند و نماز خوان شود. لذا قضاوت کردن درباره ی افراد وظیفه ی ما نیست. وظیفه ی ما اینست که ابتدا خود در دام شیطان نیفتیم و در انجام واجبات و ترک محرمات دقت داشته باشیم و سپس در راه هدایت دیگران با تمام قوا، تلاش کنیم و دعا را همواره فراموش نکنیم
- مردن به دینی غیر از دین اسلام؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله):« مَنْ تَرَکَ صَلَاةً لَا یَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا یَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِی أَ یَمُوتُ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً أَوْ مَجُوسِیّا؛ کسی که نماز را ترک کند، در حالی که امید به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نیز نمی ترسیده ، پس باکی نیست که یهودی بمیرد، یا نصرانی ، یا مجوسی .» ( بحارالأنوار ج : ۷۹ ص : ۲۰۲)
- ترک نماز برابر است با کفر؛
رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) :« من ترک الصلوة متعمدا فقد کفر؛ هرکس عمدا نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است .» ( عوالیاللآلی ج : ۲ ص : ۲۲۴)
- اگر اقامه کنندگان نماز نبودند بی نمازها در دنیا هلاک می شدند.
امام صادق (علیه السلام): « َ إِنَّ اللَّهَ لَیَدْفَعُ بِمَنْ یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا عَمَّنْ لَا یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْکِ الصَّلَاةِ لَهَلَکُوا؛ همانا، خداوند به وسیله شیعیان نمازگزار ما از شیعیان بی نماز ما (بلا را) دفع می کند، ولی اگر همه تارک نماز بودند هر آینه همه هلاک می شدند.» ( الکافی ج : ۲ ص : ۴۵۱)
- ورود به جهنم:
در سوره مدثر در آیات ۴۰ تا ۴۳ خداوند از این حقیقت پرده بر می دارد:
بهشتیان سۆال مىکنند… از مجرمان:
چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! مىگویند: ما از نمازگزاران نبودیم». می دانید چرا انسان با ترک نماز چنین روزی پیدا می کند؟ چون کسی که با خدا در ارتباط نبود به ناچار با شیطان در ارتباط خواهد شد. از این رو جایگاه او جای جزء آتش نیست.
و مصائبى که هنگام مرگ به او مىرسد بدین ترتیب است: ۱- با حالت خوارى و زبونى جان مىدهد. ۲- گرسنه مىمیرد. ۳- تشنه جان مىسپارد، به گونهاى که اگر آب تمام رودخانههاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگىاش برطرف نخواهد شد
- محروم از یاری:
کسی که نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم» از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید. یاری کسی که دارای قدرت و رحمت، علم و حکمت است.
- اولین چیزی که در قیامت بر آن محاسبه می شود نماز است.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: بهترین واجبات پس از شناخت (خدا) نماز است. نماز نخستین چیزى است که بنده را براى آن مورد حساب قرار مىدهند، اگر پذیرفته شد سایر اعمال نیز پذیرفته مىشود و اگر پذیرفته نشد بقیّه اعمال نیز پذیرفته نمىشود. (الکافی ج۳ ص ۲۶۸ )
- تارک الصلاه با قارون و فرعون و هامان محشور شده و با منافقین روانه جهنم می شود:
رسول خدا (صل الله علی وآله) فرمودند: «لَا تُضَیِّعُوا صَلَاتَکُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ- وَ کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ فَالْوَیْلُ لِمَنْ لَمْ یُحَافِظْ عَلَى صَلَاتِهِ؛ نمازتان را ضایع نکنید؛ بدرستی که هر کس که نمازش را ضایع کند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان (که لعنت و ننگ الهی بر آنها باد) محشور نماید و واجب است بر خداوند که داخل کند او را با منافقین پس وای بر کسیکه بر نمازش محاظت ننماید.»( جامع الأخبار، ص: ۷۴)
- شیطان بر تارک الصلاه مسلط شده و او را دچار گرفتاریهای بزرگ می کند:
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «لَا یَزَالُ الشَّیْطَانُ یَرْعَبُ مِنْ بَنِی آدَمَ مَا حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ- فَإِذَا ضَیَّعَهُنَّ یَجْتَرِئُ عَلَیْهِ وَ أَوْقَعَهُ فِی الْعَظَائِمِ؛ همواره شیطان از بنی آدم گریزان است مادامی که بر نماز های پنج گانه محافظت می نماید اما هنگامیکه آنها را ضایع نمایع بر او جرأت پیدا کرده و او را دچار گرفتاریهاى بزرگ مىکند.»(جامع الأخبار، ص: ۷۴)
- مصیبت های پانزده گانه در دنیا، مرگ، قبر و قیامت شامل سبک شمارنده نماز می شود
در روایت آمده، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از پدر بزرگوارش حضرت محمّد(صلّى اللَّه علیه و آله) پرسیدند: اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى که نماز را سبک بشمارند، چیست؟ فرمود: اى فاطمه، هر کس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مىنماید: شش چیز در سراى دنیا، و سه چیز هنگام مرگ، و سه چیز در قبرش، و سه چیز در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر.
مصیبتهایى که در دار دنیا بدان مبتلا مىگردد عبارتند از:
۱- خداوند، خیر و برکت را از عمر او برمىدارد.
۲- خداوند، خیر و برکت را از روزىاش برمىدارد.
۳- خداوند – عزّ و جلّ – نشانه صالحان را از چهره او محو مىفرماید.
۴ – در برابر اعمالى که انجام داده پاداش داده نمىشود.
۵- دعاى او به سوى آسمان بالا نمىرود و مستجاب نمىگردد.
۶ – هیچ بهرهاى در دعاى بندگان شایسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
و مصائبى که هنگام مرگ به او مىرسد بدین ترتیب است:
۱- با حالت خوارى و زبونى جان مىدهد.
۲- گرسنه مىمیرد.
۳- تشنه جان مىسپارد، به گونهاى که اگر آب تمام رودخانههاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگىاش برطرف نخواهد شد.
و مصیبتهایى که در قبرش بدان گرفتار مىگردد بدین قرار مىباشد:
۱- خداوند فرشتهاى را بر او مىگمارد تا او را در قبر نگران و پریشان نموده و از جایش برکند.
۲- خداوند گور را بر او تنگ مىگرداند.
۳- قبرش تاریک مىشود.
کسی که نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم» از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید. یاری کسی که دارای قدرت و رحمت، علم و حکمت است
و مصائبى که در روز قیامت، هنگام بیرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مىشود، عبارت است از:
۱- خداوند فرشتهاى را بر او مىگمارد تا در حالى که مردم به او مىنگرند، او را به رو بر زمین بکشد.
۲- سخت از او حساب مىکشند.
۳- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بدیها پاکیزهاش نمىگرداند، و براى او عذاب دردناکى خواهد بود. (فلاح السائل و نجاح المسائل ص ۲۲، ادب حضور ص ۶۲)
بنابراین با توجه به روایات گفته شده به راحتی می توان این نتیجه را گرفت که عاقبت شومی در انتظار بی نماز می باشد و در روایات از او بسیار مذمّت شده است و وی را همردیف کافر، خراب کننده دین، از بین برنده عمل، یهودی، نصرانی، مجوسی و بی بهره از اسلام معرّفی کرده است.(میزان الحکمه، کلمه صلوة)
البته این به معنای کافر بودن شرعی تارک الصلاة نیست. لذا تا وقتی منکر نماز به عنوان یک اصل ضروری دین نباشد، مسلمان هست.
- ارتباط و برخورد با تارک الصلاة:
رفت و آمد با کسانی که نماز نمی خوانند، اشکال شرعی ندارد. البته اگر ترک رابطه باعث آگاهی و اصلاح ایشان می شود، از باب نهی از منکر لازم است. اما اگر ترک رابطه اثر خوبی ندارد، می توان به رابطه ادامه داد، ولی حداقل امر به معروف عملی که ارشاد زبانی هست، ترک نشود. یعنی در برخورد با فرد گناهکار و مجرم باید ابتدا او را نصیحت کرد و با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر او را از گناه بازداشت. اگر امر به معروف و نهی از منکر تأثیری نداشت، بایستی عدم رضایت و ناخشنودی خویش را به او اعلام کرد و به او فهماند که از گناه تو راضی نیستم. همچنین از هر برخوردی که غیر شرعی نباشد و بتواند او را تحت تأثیر قرار دهد و وادار به نماز خواندن بکند، نباید دریغ کرد.
پرسشگر عزیز؛ دعا سلاح مۆمن است. لذا نباید از این سلاح غافل باشیم و باید همواره برای این افراد دعا کنیم که به سمت نماز بیایند.
البته نمی توانیم با این روایات برای افراد حکم صادر کنیم که چون نماز نمی خواند دیگر مسلمان نیست و … چه بسا همین فرد توبه کند و نماز خوان شود. لذا قضاوت کردن درباره ی افراد وظیفه ی ما نیست. وظیفه ی ما اینست که ابتدا خود در دام شیطان نیفتیم و در انجام واجبات و ترک محرمات دقت داشته باشیم و سپس در راه هدایت دیگران با تمام قوا، تلاش کنیم و دعا را همواره فراموش نکنیم.
آیات و احادیث درباره نماز
َ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ( به درستی که نماز از هر کار قبیح و نابایستی باز میدارد. سوره عنکبوت آیه 45 ) یعنی حقیقت نماز ، شخص نمازگزار را اصلاح میکند و از آلوده شدن به فحشاء و مُنکَر باز میدارد.
احادیث درباره نماز
امام باقر (ع) فرمودند : اسلام بر پنج پایه بنا شده است : نماز ، زکات ، حج ، روزه و ولایت اهل بیت (ع). بحارالانوار جلد 82 صفحه 234
امام باقر (ع) فرمودند : نماز ستون دین است ، مثل آن همانند ستون خیمه است که وقتی استوار باشد میخها و طنابها پابرجاست ، و هرگاه ستون آن کج و شکسته شود هیچکدام از آنها استوار نمی مانند. بحارالانوار جلد 82 صفحه 234
امام صادق (ع) : نخستین چیزی که از بنده حسابرسی میشود نماز است ، پس اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگرش نیز پذیرفته میشود ، چنانچه نمازش رد شود بقیه اعمال او هم قبول نخواهد شد. وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 22
پیامبر گرامی (ص) فرمودند : نماز از آداب ( اولیه ) دین است ، و آن مایه خشنودی خدا ، و راه و روش پیامبران الهی است. بحارالانوار جلد 82 صفحه 231
امام صادق (ع) فرمودند : فرشته مرگ ، شیطان را از کسی که مراقب نماز است دور میکند ، و شهادت بر وحدانیت خدا ، و رسالت پیامبر را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین میکند. وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 19
امام صادق (ع) فرمودند : یک نماز واجب از بیست حج بهتر است ، و یک حج از صدقه دادن خانه ای پر از طلا بهتر است ، آنگونه که آن را صدقه دهند تا آنکه چیزی در آن نماند. بحارالانوار جلد 82 صفحه 227
امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش میکنم ، چونکه نماز برترین عمل و ستون دین شماست. بحارالانوار جلد 82 صفحه 209
حضرت محمد (ص) فرمودند : هیچ گاه وقت نماز نمی رسد مگر اینکه فرشته ای در میان مردم ندا می دهد که : ای مردم بپاخیزید و با نماز خود آتشهایی را که برافروخته اید خاموش کنید. بحارالانوار جلد 82 صفحه 209
امام علی (ع) فرمودند : هنگامی که انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هرچه پیرامون اوست خدا را تسبیح می گویند ( و چه زشت است که خود انسان حضور قلب در نماز نداشته باشد ) بحارالانوار جلد 82 صفحه 213
رسول خدا (ص) فرمودند : نمازهای پنجگانه همانند نهر آب گوارائی جلوی درب خانه شماست چنانکه کسی هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچگونه چرکی باقی نماند. کنزالعمال جلد 7 حدیث 18931
امام علی (ع) فرمودند : هرگاه کسی به نماز می ایستد ، شیطان حسودانه به او مینگرد ، بخاطر آنکه می بیند رحمت خدا او را فراگرفته است. بحارالانوار جلد 82 صفحه 207
روایت شده که جوانی از انصار با رسول خدا (ص) نماز میخواند و مرتکب گناه هم می شد ، این موضوع برای رسول خدا (ص) بیان شد.پیامبر اکرم (ص) فرمود : نمازش روزی او را از گناهان باز خواهد داشت ، سپس طولی نکشید که توبه کرد. بحارالانوار جلد 82 صفحه 198
امام صادق (ع) فرمودند : وقتی نماز واجب میخوانی آنرا در وقت خودش چنان بخوان که گویا دیگر هرگز به نماز موفق نمی شوی. محجة البیضاء جلد 1 صفحه 350
داستان كوتاه نماز صبح
مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند. لباس پوشید و راهی خانه خدا شد.
در راه مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.
مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد و در همان نقطه مجدداً زمین خورد!
او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. یک بار دیگر لباسهایش را عوض کرد و راهی خانه خدا شد.
در راه مسجد، با مردی که چراغ در دست داشت برخورد کرد و نامش را پرسید.
مرد پاسخ داد: (( من دیدم شما در راه به مسجد دو بار به زمین افتادید.))، از این رو چراغ آوردم تا بتوانم راهتان را روشن کنم.
مرد اول از او بطور فراوان تشکر می کند و هر دو راهشان را به طرف مسجد ادامه می دهند. همین که به مسجد رسیدند، مرد اول از مرد چراغ بدست در خواست می کند تا به مسجد وارد شود و با او نماز بخواند.
مرد دوم از رفتن به داخل مسجد خودداری می کند.
مرد اول درخواستش را دوبار دیگر تکرار می کند و مجدداً همان جواب را می شنود.
مرد اول سوال می کند که چرا او نمی خواهد وارد مسجد شود و نماز بخواند.
مرد دوم پاسخ داد: ((من شیطان هستم.)) مرد اول با شنیدن این جواب جا خورد.
شیطان در ادامه توضیح می دهد:
((من شما را در راه به مسجد دیدم و این من بودم که باعث زمین خوردن شما شدم.)) وقتی شما به خانه رفتید، خودتان را تمیز کردید و به راهتان به مسجد برگشتید، خدا همه گناهان شما را بخشید. من برای بار دوم باعث زمین خوردن شما شدم و حتی آن هم شما را تشویق به ماندن در خانه نکرد، بلکه بیشتر به راه مسجد برگشتید. به خاطر آن، خدا همه گناهان افراد خانوانده ات را بخشید. من ترسیدم که اگر یک بار دیگر باعث زمین خوردن شما بشوم، آنگاه خدا گناهان افراد دهکده تان را خواهد بخشید.
بنا براین، من سالم رسیدن شما را به خانه خدا (مسجد) مطمئن ساختم.
=================
نتیجه داستان:
کار خیری را که قصد دارید انجام دهید به تعویق نیاندازید. زیرا هرگز نمی دانید چقدر اجر و پاداش ممکن است ازمواجه با سختی های در حین تلاش به انجام کار خیر دریافت کنید. پارسائی شما می تواند خانواده و قوم تان را بطور کلی نجات بخشد.
سفارش رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در نماز |
حضرت صادق علیه السّلام فرمود: مردى خدمت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شرف یاب شد، عرض کرد: ((مرا به عمل نیکى سفارش فرما.)) حضرت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: ((نماز را عمدا ترک نکن ، زیرا کسى که از روى عمد ترک نماز کند، ملت اسلام از چنین شخصى بیزار است .)) |
سبک شمردن نماز |
مسعده بن صدقه گوید: شنیدم شخصى از امام صادق علیه السّلام پرسید: ((چرا شما زناکار را کافر نمى نامید ولى ترک کننده نماز را کافر مى نامید؟)) حضرت در پاسخ فرمود: ((زناکار و نظیر او، این کار را به جهت غالب شدن غریزه جنسى و شهوات انجام مى دهند، ولى تارک نماز آن را ترک نمى کند مگر به خاطر استخفاف و سبک شمردن نماز.)) آرى زناکار به خاطر لذّت و کامیابى به سوى زن اجنبى مى رود، ولى کسى که نماز را ترک مى کند، در این کار لذّتى را نمى جوید بلکه مسبب ترک آن ، سبک شمردن فعل است و وقتى که استحقاف و سبک شمردن محقق شد، کفر به سراغ او خواهد آمد. |
پاداش نماز اول وقت |
حضرت عبدالعظیم حسنى از امام یازدهم حضرت حسن عسکرى علیه السّلام روایت کرده است که حضرت فرمود:((موسى بن عمران با خداوند سخن گفت و عرض کرد: بار خدایا، جزاى کسى که نمازش را در اول وقت مى خواند چیست ؟ خداوند فرمود: خواسته هایش را بر مى آورم و بهشتم را به او مباح مى گردانم .)) آرى ، چون نمازگزار محبوب ترین کارهاى خود را نادیده مى گیرد و فریضه الهى را بر همه منافع خود مقدّم مى دارد، خداوند نیز محبوب ترین و بهترین جایگاه را که بهشت است ، براى او مباح و حلال مى گرداند و او را به بهترین نعمتهاى بهشت خویش متنعّم مى سازد. |
نماز موجب فرو ریختن گناهان مى شود |
ابن عبّاس گوید: من و سلمان در زیر درختى نشسته بودیم . سلمان شاخه درختى را که برگهایش خشک شده بود، جنباند و در نتیجه آن همه برگها به زمین ریخت . جناب سلمان فرمود: ((اى ابوعثمان ، از من نمى پرسى که چرا چنین کردم ؟)) گفتم : ((سبب این کار چه بود؟)) فرمود: ((با پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در زیر این درخت نشسته بودیم ، آن حضرت چنین کرد که من کردم و سپس به من فرمود: اى سلمان ، از من نمى پرسى که چرا چنین کردم ؟ من عرض کردم : یا رسول اللّه ، سبب چه بود؟ حضرت فرمود: مؤ من چون وضو بگیرد بر آن وجهى که دستور آمده بود، و بعد از آن نمازهاى پنجگانه شبانه روز را بجاى آورد، گناهان او بریزد بسان این برگها که از این درخت فرو ریخت .)) آنگاه این آیه را تلاوت فرمود: ((و اقم الصلوة طرفى النّهار و زلفا من اللّیل ... . و بپاى دار نماز را هر دو سر روز و پاره هایى از شب ...)) |
mbokh.blog.ir
آن نکته رسول مدني گفت به سلمان
سري که به توفيق تو افزوده نماز است
فرمود علي شير خدا ساقي کوثر
در مکتب ما، مقصد و مقصود نماز است
گويند که با فضه چنين فاطمه فرمود
سرچشمه ي لطف و کرم و جود نماز است
در دادگه عدل خدا روز قيامت
از صلح حسن شاهد و مشهود نماز است از آمدن کرببلا آنچه به عالم
مقصود حسين بن علي بود، نماز است
اي آن که تويي منتظر مهدي موعود
رمزي که نمايد فرجش زود، نماز است
آن روز که آيد ز پس پرده غيبت
اول هدف مهدي موعود، نماز است
« ژوليده » بگو تا همه خلق بدانند نزديکترين راه به معبود نماز است
برچسبها: نماز در ایینه شعر
امام باقر (ع) فرمود: «سست و خوابآلود و سنگین به نماز نایست که اینها خوی منافقان است که خداوند در قرآن مؤمنین را از آن نهی فرموده «و اذ أقاموا إلی الصلاة قاموا کسالی یراؤن الناس و لا یذکرون الله إلا قلیلاً»
و چون منافقان به نماز ایستند به سستی و بینشاطی بر خیزند و با مردم ریا میکنند و خدا را جز اندکی یاد نمیکنند.
هنگامی که به نماز ایستادهای به نمازت توجه کن و با دست و سر و ریشت بازی نکن، با خود حرف نزن، خمیازه مکش و دستان و سینهات را کشیده و باز مکن، انگشتانت را مشکن که همه اینها کم گذاشتن از نماز است.
رسول خدا (ص) در مسجد نشسته بود که مردی داخل شد و به نماز ایستاد ولی رکوع و سجدهاش را کامل به جا نیاورد. پیامبر (ص) فرمود: «هم چون نوک زدن کلاغ، نوک زد (تند و شتابان) اگر این مرد بمیرد و نمازش اینگونه باشد، بر غیر آئین من مرده است.»
برچسبها: نماز با نشاط
ابن عباس می گوید: " در گرماگرم جنگ صفین ، دیدم امام علی(ع) شمشیر می زند و به آسمان نگاه می کند،پرسیدم یا ابالحسن کجا را نگاه می کنید؟فرمود: مسیر خورشید را، به دنبال وقت نماز هستم.
من گفتم: اکنون وقت جنگ است!
امام (ع) فرمود: ابن عباس!جنگ ما نیز برای نماز است."
برچسبها: نماز شب نماز جمعه نماز جماعت نماز جنگ نماز و خانواده
یک دانشمند آمریکایی در تحقیقی به تاثیرات شگفت انگیز نماز بر بدن انسان پی برد...
"رامشاندرن" در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام نمازخواندن، با مجموعهای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد.
در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از 50 ثانیه از آغاز نماز آشکار میشود.
در این تحقیق آمده است: میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین20 الی 30 درصد کاهش مییابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا میکند.
همچنین در عکسهایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالتهای عادی افزایش پیدا میکند و نورونهای عصبی به صورت نورانی در اشعههای دریافتی از مغز به نمایش در میآید.
روزنامه "واشنگتنپست" در این رابطه نوشت: این تحقیقات علمی اسرار نهان مغز انسان را روشن میکند. روزنامه "ساینس" نیز در شماره گذشته خود با تقدیر از اینگونه تحقیقات بر رابطه قطعی دین و علم تاکید کرد
نقشه راه پیامبر(ص)، وحی الهی بود.او بر سلیقه و نظر خود حرکت نمیکرد(ما ینطق عن الهوی).
آیات قرآن در طی 23 سال(13 سال در مکه و 10 سال در مدینه)نازل می شد و پی در پی پیامبر و مسلمانان را به نمازتوصیه می کرد.
در قرآن کریم بیش از 90 بار کلمه صلاة و مشتقات آن و بیش از 900 بار کلمات مرتبط با نماز آمده است و در مجموع بیش از هزار بار به این فریضه الهی توجه شده است که نشان دهنده نقش نماز در تربیت فردی و اجتماعی مسلمانان است.
هر کس مسلمان شد از اولین شرط ها اقامه نماز بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
ذکر حق روح را صفا بخشد*****دل بیمار را صفا بخشد
ذکر حق می برد کدورت دل*****ذکر حق قلب را جلا بخشد
ذکر حق رحمت خدا باشد*****که به ما رحمت خدا بخشد
ذکر حق روح تشنه ما را*****آب از چشمه بقا بخشد
گر دعا حاصل عبادت هاست*****ذکر حق روح بر دعا بخشد
ذکر حق چیست خوبتر ز نماز*****که صفای درون به ما بخشد
هر که خواند نماز را بهتر*****ایزدش بهترین جزا بخشد
گر نمازت خدا پسند بود*****هر چه خواهی تو را خدا بخشد
خواندن یک نماز با اخلاص*****بتو تشریف اتقیا بخشد
سعی کن در نماز اول وقت*****که رهائیت از بلا بخشد
در خضوع و خشوع همت کن*****که نماز تو را بها بخشد
دولت قرب در نماز شب است*****وه گر این دولتت خدا بخشد
رونق بیشتر به طاعت ما*****سجده بر مهر کربلا بخشد
کربلا هست پایگاه نماز
کوی قربانیان راه نماز
نمازهای روزانه
نمازهای روزانه ۱۷ رکعت هستند.[۱] در سفر، نمازهای چهار رکعتی شکسته شده و به دو رکعتی تبدیل میشوند.[۲]
نماز | زمان | رکعتها | توضیحات |
---|---|---|---|
نمازصبح | بعد از طلوع فجر تا طلوع آفتاب[۳] | ۲ | مردان باید به صورت جَهر (با صدای بلند) بخوانند. زنان نیز باید به اِخفات (با صدای آهسته) بخوانند مگر اینکه در جائی باشند که صدای آنان را شخص نامحرم نمیشنود که در آن صورت میتوانند آن را جهر نیز بخوانند.[۴] |
نماز ظهر | هنگام زوال خورشید(به معنای حرکت خورشید از وسط آسمان به سمت مغرب)[۵] | ۴ | باید به اخفات (با صدای آهسته) خوانده شود.[۴] |
نماز عصر | بعد از نماز ظهر[۶] | ۴ | باید به اخفات (با صدای آهسته) خوانده شود.[۴] |
نمازمغرب | بعد از اذان مغرب[۷] | ۳ | مردان باید به صورت جهر (با صدای بلند) بخوانند. زنان نیز باید بهإخفات (با صدای آهسته) بخوانند مگر اینکه در جائی باشند که صدای آنان را شخص نامَحرَم نمیشنود که در آن صورت میتوانند آن را جهر نیز بخوانند.[۴] |
نماز عشاء | بعد از نماز مغرب[۸] | ۴ | مردان باید به صورت جهر (با صدای بلند) بخوانند. زنان نیز باید به اخفات (با صدای آهسته) بخوانند مگر اینکه در جائی باشند که صدای آنان را شخص نامحرم نمیشنود که در آن صورت میتوانند آن را جهر نیز بخوانند.[۴] |
نمازهایی که در شرایطی خاص واجب میشوند
نمازهای واجب | زمان | رکعت ها | توضیحات |
---|---|---|---|
نماز آیات | پس از خسوف یا کسوف یا زلزله یا...[۹] | ۲ | پنج رکوع در هر رکعت[۱۰] |
نماز قضا | وقت خاصی ندارد[۱۱] | -- | تفاوتی با اصل نماز ندارد مگر در نیت قضا |
نماز قضای پدر (و مادر) | وقت خاصی ندارد | -- | تفاوتی با اصل نماز ندارد مگر در نیت نیابت از پدر (و یا مادر) |
نماز میت | قبل از تدفین میت[۱۲] | ۱ | پنج تکبیر با ذکرهای خاص[۱۳] |
نماز طواف زیارت | بعد از طواف زیارت در حج | ۲ | مانند نماز صبح با این تفاوت که نیاز نیست مردان حمد و سوره را بلند بخوانند |
نماز طواف نساء | بعد از طواف نساء در حج و عمره | ۲ | مانند نماز صبح با این تفاوت که نیاز نیست مردان حمد و سوره را بلند بخوانند |
نماز جمعه | ظهر جمعه | ۲ | مانند نماز صبح با این تفاوت که دو قنوت دارد: قنوت اول پیش از رکوع رکعت اول و قنوت دوم بعد از رکوع رکعت دوم[۱۴] |
نمازی که بواسطهنذر یا استیجار یا عهد یا قسم واجب شود[۱۵] | بر اساس نذر یا ... | -- | |
نماز احتیاط | بلافاصله بعد از نماز اصلی (هنگام شک در تعداد رکعات) | ۱ یا ۲ | بر اساس نوع شک در رکعات، یک یا دو رکعت نماز ایستاده خوانده میشود. میتوان به جای یک رکعت ایستاده، دو رکعت نشسته خواند. در دو مورد، هم دو رکعت ایستاده و هم دو رکعت نشسته باید خوانده شود.[۱۶] |
چنانچه انسان در وقت خودش نمازهای واجب را به جای نیاورد مرتکب گناه شده و لازم است آنها را با نیت قضا بعداً به جای آورد.
نمازی است که اگر اتفاقات زیر در جایی که شخص حضور دارد پدید آید، برای او نماز آیات واجب میشود:
خورشید یا ماه گرفتگی (جزئی یا کلی)، زمین لرزه، رعد و برق و طوفانها و حوادث طبیعی دیگر در صورتی که موجب وحشت بیشتر مردم شود.[۱۷]
- نماز جمعه که در زمان حضور امام معصوم واجب است ولی درباره حکم آن در دوره غیبت امام زمان(عج) اختلاف نظر وجود دارد و بیشتر فقها، آن را واجب تخییری میدانند.
.: Weblog Themes By Pichak :.